In dit artikel vertellen we u graag wat meer over vierkolomshefbruggen en hoe de diverse veiligheidsmechanisme werken. Deze zijn allemaal beschreven in de NEN1493:2010 maar we lichtte graag de werking en de functies toe.

 Afrijbeveiliging 

Om te voorkomen dat een auto ongewild van de rijbanen kan rollen zijn er obstakels op de brug gemaakt. Dit zijn meestal aan de voorzijde van de hefbrug opstaande, gebogen plaat ijzer welke vanaf de rijbaan minimaal 100 millimeter hoog moeten zijn tot aan bovenzijde obstakel.  Aan de achterzijde is de afrijbeveiliging vaak gekoppeld aan de oprijbaan. Bij een hefslag van 75 cm moet de oprijbaan gekanteld zijn zodat deze ook als afrijbeveiliging dient. Ook dan geldt de 100 millimeter. 

Vergrendeling

In de kolommen treft u een ladder aan met rustpunten welke maximaal 100 millimeter uit elkaar mogen liggen. Hierin vallen haken/klepels of pennen. Deze klepels of pennen moeten uit zichzelf, wanneer ze niet bediend worden, in de ladder kunnen vallen. Dit is vaak elektrisch of pneumatisch aangestuurd, maar ook mechanisch komen we tegen.

Als de hefbrug dan om wat voor reden dan ook gaat zakken terwijl dat niet de bedoeling is dan haakt de klepel/pen in de vergrendelladder. Dit zorgt ervoor dat de hefbrug niet verder kan zakken. 

Daalstop/obstakel beveiliging

Zodra de hefbrug een obstakel raakt dient het dalen van de hefbrug direct te stoppen. Deze beveiliging is vaak gekoppeld aan een schakelaar die het slap vallen van een hefkabel of ketting detecteert. Zodra de schakelaar geactiveerd wordt zal het verder dalen niet mogelijk zijn, stijgen kan wel.

Kabelbreukbeveiliging 

De kabelbreukbeveiliging is bedoelt om, u raadt het al, de hefbrug direct mechanisch te blokkeren als er een staalkabel breekt. Dit kan een excentriek zijn met kartels die de vergrendelladder indraait of een snijring die bij ontlasting schuin in een rondstaf snijdt.   

Slangbreukbeveiliging

De hefbrug mag niet sneller dalen dan 150 millimeter per seconde. Zodra er een hydrauliekslang knapt zou door druk verlies de hefbrug in één keer naar beneden kunnen vallen. Daarom worden hefbruggen uitgerust met een leidingbreukventiel. Dit ventiel sluit de oliestroom af en zorgt hefbrug geleidelijk in zijn vergrendeling kan zakken. 

Voetbeveiliging

De voetbeveiliging bestaat in verschillende vormen. Doel is om te voorkomen dat er een voet bekneld raakt onder een rijbaan of dwarsbalk. De akoestische voetbeveiliging is de bekende ‘pieper’ die vanaf ca. 20 cm van de vloer duidelijk hoorbaar is bij het zakken. De mechanische voetbeveiliging is een beugel die ervoor zorgt dat de voet niet beklemd kan raken. Ook is het een optie om de hefbrug voldoende hoog af te steunen.

Indien de hefbrug gebruik maakt van de mechanisch voetbeveiliging gebruikt onze keurmeester een voetmal om te controleren of dat de voet niet bekneld kan raken.

Hefbruggen van voor 1998 kunnen voor de voetbeveiliging een uitzondering krijgen indien de kans op beknelling klein is. Dit is ter beoordeling van de betrokken keurmeester.

Heeft u vragen of twijfelt u ergens aan? Bel ons!

Indien u wilt weten welke olie of smeermiddelen u moet gebruiken, neem vrijblijvend contact op met Lindeboom-GTG, dan kijken we samen met je naar wat voor uw hefbrug staat voorgeschreven.